Projekty klas 1-3

NAUKA NA WYCIĄGNIĘCIE RĘKI

Projekt „Nauka na wyciągnięcie ręki” dla klas 1-3 ma na celu rozwijanie ciekawości i umiejętności poznawczych dzieci poprzez praktyczne doświadczenia oraz pokazywanie, że nauka jest wszędzie-w codziennym życiu, matematyce, przyrodzie i otoczeniu.

W trakcie pracy nad projektem dzieci poprzez zabawę, proste eksperymenty, doświadczenia, obserwacje, wycieczki, prace plastyczne będą poznawały różne zjawiska przyrodnicze, fizyczne oraz rozwiązywały różne zadania i zagadki matematyczne. Kształtowanie umiejętności współpracy poprzez pracę w parach i w grupach zachęci dzieci do zadawania pytań i szukania odpowiedzi na pytanie zawarte w temacie swojej klasy.

KLASY 1 Temat: Matematyczna łąka detektywów

Kl.1A Jakie tajemnice kryje niebo nad łąką?

Kl.1B Czy motyle też znają matematykę?

Kl.1C Co łączy biedronkę z liczbami?

Kl.1D Co się kryje w trawie?

Kl.1E Dlaczego pająki nie chodzą do szkoły?

KLASY 2 Temat: Tajemniczy wszechświat

KL.2A Dlaczego Księżyc czasami wygląda jak rogalik?

Kl.2B Kto był pierwszy na Księżycu?

KL.2C Ile gwiazd kryje niebo?

Kl.2D Sonda kosmiczna, a może samolot?

KL.2E Skąd się biorą pory roku?

Kl.2F Czy w kosmosie można się zgubić?

KLASY 3 Temat: Tajemniczy las

KL.3A Po co chodzimy do lasu?

Kl.3B Dlaczego mrówki budują mrowiska?

KL.3C Dlaczego niektóre grzyby są jadalne a inne trujące?

Kl.3D Dlaczego las ma piętra?

KL.3E O czym szumią drzewa w lesie?

KL.3F Jakie tajemnice liczb kryją się w życiu leśnych zwierząt?

30 maja 2025 r. odbędzie się gala projektu, podczas której dzieci wcielą się w naukowców i odkrywców i zaprezentują efekty swojej całorocznej pracy nad projektem.

W tym roku szkolnym pracujemy nad projektem: Nauka na wyciągnięcie ręki.

Klasy pierwsze poprzez aktywne działania małych detektywów  rozwiązują różne zagadki matematyczne związane z przyrodą. Rozwijają swoje zainteresowania poprzez obserwacje niezwykle ciekawego życia na łące.

Klasy drugie doświadczają fascynacji kosmosem jako mali astronomowie poprzez poznawanie i obserwowanie tajemniczego wszechświata. Poszerzają swoją wiedzę o gwiazdach, planetach i innych ciałach niebieskich oraz różnych zjawiskach astronomicznych.

Klasy trzecie jako  mali miłośnicy przyrody zgłębiają tajemnice lasu. Zdobywają wiedzę i umiejętności praktyczne na na temat ekosystemu leśnego. Obserwują las i jego mieszkańców
oraz szukają matematyki w lesie.

Kl.1A Jakie tajemnice kryje niebo nad łąką?

Uczniowie klasy 1a dzięki projektowi ,, Jakie tajemnice kryje niebo nad łąką” poznają i zrozumieją podstawowe zjawiska zachodzące na niebie. Nauczą się rozpoznawać podstawowe obiekty niebieskie, zjawiska atmosferyczne. Zrozumieją pojęcia: dzień, noc, świt, zmierzch, będą dostrzegać zmiany na niebie w różnych porach roku.

Kl.1B Czy motyle też znają matematykę?

Poszukując odpowiedzi na pytanie ”Czy motyle też znają matematykę ? „ dzieci z klasy 1b na zajęciach komputerowych przygotowywały prace. Konstruowały symetryczne skrzydła motyli z wykorzystaniem różnych narzędzi programu Paint. Z wielkim zaangażowaniem tworzyły plakaty o różnorodnej tematyce związanej ze zwierzętami i roślinami żyjącymi na łące. Było dużo zabawy, pracy i wiele nowych wiadomości o świecie przyrody.

Kl.1C Co łączy biedronkę z liczbami?

Klasa 1c odkrywa matematyczne tajemnice biedronek!

Klasa 1c zamieniła się w matematyków, odkrywając fascynujący świat liczb poprzez zabawę z biedronkami.

Jak wyglądały nasze biedronkowe zmagania?

Kreatywne biedronki:

Każdy uczeń otrzymał szablon biedronki, który stał się płótnem dla ich matematycznej wyobraźni. Za pomocą czarnych markerów, dzieci z zapałem rysowały kropki, tworząc unikalne wzory na skrzydłach biedronek.

Matematyczne duety:

Uczniowie pracowali w parach, wymieniając się swoimi biedronkami i układając działania matematyczne. Wykorzystując liczbę kropek na skrzydłach, tworzyli zadania z dodawania i odejmowania, które następnie rozwiązywali ich koledzy i koleżanki.

Kostki w akcji:

Rzuty kostkami do gry wprowadziły element losowości i dynamiki. Liczby wyrzucone na kostkach stały się nowymi wyzwaniami, które uczniowie musieli szybko rozwiązać, układając działania matematyczne.

KL.2C Ile gwiazd kryje niebo?

W ramach projektu „Nauka na wyciągnięcie ręki”, dzieci realizując temat „Ile gwiazd liczy niebo”, miały okazję odkrywać tajemnice kosmosu. Podczas wizyty w Planetarium dowiedziały się wielu ciekawostek o kosmosie. Mogły zobaczyć prawdziwe odłamki meteorytów i odkryć, że meteoryt przyciąga magnes, podczas gdy zwykły kamień nie. Zaskoczyło je, że Słońce jest koloru białego,  jedna doba na Merkurym trwa aż59 ziemskich dni, a na Wenus aż242 dni. Dzieci miały również możliwość uczestniczenia w symulacjach lotów kosmicznych, co pozwoliło im poczuć się jak prawdziwi astronauci. Na lekcjach uczniowie korzystali z obrotowej mapy nieba, ucząc się rozpoznawać konstelacje. Projekt wzbogacił spektakl „Słońce Kopernika”, który ukazał dzieciom, jak odkrycia Kopernika zmieniły nasze spojrzenie na wszechświat, inspirując do poznawania jego tajemnic.

Kl.2F Czy w kosmosie można się zgubić?

W ramach realizacji szkolnego projektu „Nauka na wyciągnięcie ręki – Tajemniczy wszechświat.” Uczniowie  kl.2f  odwiedzili Planetarium w Grodzisku Mazowieckim, gdzie uczestniczyli w interaktywnym pokazie, pozwalającym zrozumieć mechanizmy ruchu planet, orientację w przestrzeni kosmicznej oraz sposoby nawigacji wśród gwiazd. Uczniowie klasa 2f obejrzeli, jako kolejną realizację projektu spektakl w Teatrze Kamienica pt. „Słońce Kopernika”, który przybliżył postać Mikołaja Kopernika oraz jego wkład w rozwój astronomii. Dzięki tym aktywnością uczniowie poszerzyli swoją wiedzę o kosmosie, zrozumieli znaczenie obserwacji astronomicznych oraz nauczyli się, jak człowiek odnajduje się w przestrzeni kosmicznej. Działania te rozwinęły ich zainteresowania naukowe, pobudziły wyobraźnię i zachęciły do dalszego odkrywania tajemnic Wszechświata.

KL.2E Skąd się biorą pory roku?

KL.3E O czym szumią drzewa w lesie?

Klasa 3e szuka odpowiedzi na pytanie: O czym szumią drzewa?

Znamy już wiele ciekawostek o drzewach, poznaliśmy różne gatunki drzew iglastych i liściastych, wiemy z jakich części zbudowane jest drzewo, dlatego z dużym zaangażowaniem wykonaliśmy lapbooki o drzewach.

Wiemy już, czym zajmuje się nauka zwana dendrologią. Dzisiaj wcieliliśmy się w małych dendrologów  i mierzyliśmy obwody drzew oraz oglądaliśmy korę różnych drzew.

Kl.3B Dlaczego mrówki budują mrowiska?

Prezentacja  : ,,Budowa mrówki” oraz gra edukacyjna ,,Podział obowiązków w mrowisku”

Praca nad projektem logo do projektu ,,Nauka na wyciągnięcie ręki”.

KL.3C Dlaczego niektóre grzyby są jadalne a inne trujące?

Lapbooki w wykonaniu klasy 3C

Kl.3D Dlaczego las ma piętra?

Klasa 3d odkrywa tajemnice leśnych pięter!
W ramach projektu „Nauka na wyciągnięcie ręki” uczniowie klasy 3d wyruszyli w fascynującą podróż do serca lasu, aby zgłębić tajemnicę jego piętrowej budowy. Pod hasłem „Dlaczego las ma piętra?” Na początku obejrzeliśmy prezentacje o warstwach lasu, poznaliśmy jego mieszkańcow oraz  roślinności. Wykonaliśmy zadania w ćwiczeniach. Poznaną wiedzę wykorzystali do stworzenia w grupach  kolorowych i pouczających plakatów, które prezentują mieszkańców i roślinność poszczególnych pięter. Projekt stał się również okazją do praktycznego zastosowania wiedzy matematycznej. Uczniowie, posługując się linijką i cyrklem, stworzyli „geometryczny las”, a z papierowych rulonów wyczarowali przestrzenne modele brzóz. Te kreatywne prace, które ozdobiły szkolny korytarz, wymagały od uczniów precyzyjnych pomiarów, obliczeń i umiejętności zamiany jednostek miary. Podczas przerw układają puzzle oraz rozwiązują leśne sudoku.

KL.3F Jakie tajemnice liczb kryją się w życiu leśnych zwierząt?

Klasa 3f wzięła udział w warsztatach pt. „Każdy może czytać las”. Warsztaty wprowadziły uczniów w świat leśnych zwierząt. Uczniowie rozpoznawali tropy oraz porównywali ich wielkości. Dowiedzieli się od czego zależy wielkość tropu i jakie ma znaczenie. Zajęcia umożliwiły uczniom lepsze zrozumienie przyrody oraz odczytywanie znaków, które zwierzęta zostawiają w lesie poprzez samodzielne wykonanie gipsowych odcisków.

Przejdź do treści